۩۩ سـتون دین ۩۩ پیامبر (ص ) : ( الصلوة عماد دینکم ) نماز، پایه و ستون دین شماست
| ||
|
بعد از هجرت پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله به شهر مدینه، مسجد نقش کلیدی در جامعه اسلامی پیدا کرد؛ به گونه ای که بعد از گذشت قرنها از ساخت اولین مسجد، این مکان مقدس اصلی ترین پایگاه اسلامی به شمار می رود. در طول این قرنهای متمادی بر حسب نیازها و ضرورتهایی که در جهان اسلام پیش می آمد، همواره مساجد کارکردهای مختلفی پیدا کرده اند. در زمان جنگ به عنوان پایگاهی برای اعزام نیرو، گاهی مکان سوادآموزی و گاهی محل مداوای مجروحین جنگی بوده اند؛ اما در تمام این مدت، کارکرد عبادی به عنوان اصلی ترین کارکرد مسجد بوده است. ادامه مطلب [ پنج شنبه 15 اسفند 1392
] [ 15:32 ] [ سجاد قاسمی ]
[
یکی از راه هایی که برای درمان این مشکل وجود دارد، تفکر و تأمل دربارۀ فایده های توجه و حضور قلب در نماز، و ضررهای ناشی از غفلت و بی توجهی در نماز است؛ چرا که اگر انسان باور کند انجام کاری برایش مفید است و ترک آن موجب ضررهای بزرگ و فراوانی برای وی خواهد شد، آنگاه به طور جدی در صدد انجام آن بر می آید و به آن اهتمام می ورزد. واقعیت این است که ما به فایده های اهتمام به نماز و ضررهای ناشی از عدم توجه به آن «باور» و «ایمان» نداریم. ادامه مطلب [ پنج شنبه 15 اسفند 1392
] [ 15:29 ] [ سجاد قاسمی ]
[
چكيده ادامه مطلب [ سه شنبه 13 اسفند 1392
] [ 19:39 ] [ سجاد قاسمی ]
[ منظور از نداء براى نماز جمعه، همان أذان ظهر روز جمعه است. هنگامي كه صداي اذان نماز جمعه بلند ميشود، مومنان بايد كسب و كار را رها كرده، به سوي نماز كه مهمترين ياد خدا است بشتابند. يكي ازفرائض ديني كه اسلام آن را واجب نموده و به شتاب در انجام آن تاكيد كرده، نماز جمعه است. اين مسئله به قدري اهميت دارد كه يك سوره در قرآن به نام جمعه آمده است . در حديثي از پيامبر(صلي الله عليه و آله) آمده: "ان اللَّه تعالى فرض عليكم الجمعة فمن تركها فى حياتى او بعد موتى استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع اللَّه شمله، و لا بارك له فى امره، الا و لا صلاة له، الا و لا زكاة له، الا و لا حج له، الا و لا صوم له، الا و لا بر له حتى يتوب"( خداوند نماز جمعه را بر شما واجب كرده هر كس آن را در حيات من يا بعد از وفات من از روى استخفاف يا انكار ترك كند خداوند او را پريشان مىكند و به كار او بركت نمىدهد، بدانيد نماز او قبول نمىشود، بدانيد زكات او قبول نمىشود، بدانيد حج او قبول نمىشود، بدانيد اعمال نيك او قبول نخواهد شد تا از اين كار توبه كند.) به ادامه مطلب بروید ادامه مطلب [ سه شنبه 13 اسفند 1392
] [ 19:36 ] [ سجاد قاسمی ]
[ به جا آوردن نماز اول وقت این داماد در کنار ماشین عروس بر اساس روایات اسلامی هر قدر که نماز اول وقت به تأخیر بیفتد، از فضیلت آن کاسته میشود. اما این تأکید بر ادای فریضه نماز در اول وقت به چه دلیل است؟
امام صادق(ع) در این باره میفرمایند: «الصلوةُ تستحبُّ فی اَوَّلِ الأَوقاتِ»، خواندن نماز در اول وقت و در اولین فرصت، کاری مستحب و پاداش افزاست (بحارالانوار، جلد ۸۰، صفحه ۱۳). همچنین از آن حضرت نقل شده که نماز اول وقت، «خشنودی کردگار» را به همراه دارد. برآورده شدن خواستهها از دیگر اثرات و برکات خواندن نماز اول وقت است، چنانچه حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسکری(ع) روایت میکند که فرمود: «خداوند متعال با حضرت موسی تکلم کرد، حضرت موسی فرمود: خدای من! کسی که نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا میکنم و بهشتم را برایش مباح میگردانم.» (بحارالانوار، جلد۸۲، صفحه ۲۰۴)پیامبر اعظم(ص) در حدیثی برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی را به اقامهکنندگان نماز اول وقت نوید میدهند و میفرمایند: «بندهای نیست که به وقتهای نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت میکنم: برطرف شدن گرفتاریها و ناراحتیها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.» (سفینة البحار،جلد ۲، صفحه ۴۲) درست است که اگر نمازگزار، نماز خود را در آخر وقت هم بخواند انجام وظیفه کرده است، اما از آنجا که کار، مربوط به پروردگار و بر کارهای دیگر مقدم است، چنانچه آن را بدون عذر به عقب بیندازد، مسئول است و باید پاسخگو باشد. در بالا، تصویری از به جا آوردن فریضه نماز در اول وقت مشاهده میشود که جالب توجه و در خور تحسین است. [ جمعه 9 اسفند 1392
] [ 9:38 ] [ سجاد قاسمی ]
[
مقدمه مطالبی که در رابطه با فواید علمی نماز گفته می شود، فقط بعد کوچکی از ابعاد متعدد نماز است. پرداختن به فواید دنیوی نماز، نباید ما را از توجه به دریاهای نور و معنویت نماز غافل کند. این مطالب فقط تاییدات علمی هستند و نباید حکایت ما مثل گروهی شود که نماز را نوعی ورزش سوئیسی تعبیر کردند و دلشان خوش بود که فلسفه نماز را می دانند. حقیقت نماز در باطن و روح او نهفته است. ولی این باطن باید در یک ظاهر و قالبی که تعیین شده تحقق پیدا کند . وقتی ظاهر نماز با روح و باطن آن آمیخته شود تاثیر خود را می گذارد. به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب [ جمعه 9 اسفند 1392
] [ 9:20 ] [ سجاد قاسمی ]
[ بطور کلی می توان شرایط یک نمازگزار واقعی را به دو بخش اصلی تقسیم کرد: یکی صفات و ویژگی های انسان نمازگزار در خارج از نماز و دیگری آداب و شرائطی که می بایست یک نماز گزار واقعی آنها را در درون نماز رعایت کند. ادامه مطلب [ جمعه 9 اسفند 1392
] [ 9:15 ] [ سجاد قاسمی ]
[ [ جمعه 9 اسفند 1392
] [ 9:10 ] [ سجاد قاسمی ]
[ [ پنج شنبه 8 اسفند 1392
] [ 17:50 ] [ سجاد قاسمی ]
[ الف) نماز یکی از قوانین اسلام است و خواندن ان پس از مسلمان شدن فرد است و مشخصه وقتی که شخصی خدا رو قبول کرد و به این نتیجه رسید که حضرت محمد (صلی الله علیه و اله ) به عنوان اخرین پیامبر الهی است و قبول اسلام را برای خود تکلیف الهی دانست در اون صورت دیگه بحث از جزئیات معنی و مفهومی نخواهد داشت چون نمی شه انسان اسلام رو قبول کنه اما احکامشو قبول نداشته باشه .روش عقلا هم همین است مثلا چنانچه به دکتری اعتماد پیدا نمودند دیگه وقتی او نسخه ای را تجویز نمود از او دیگه مواد تشکیل دهنده دارو ها و علت ترکیب اونها رو نمی پرسند بلکه به صرف اعتماد به دستور او عمل می نمایند . در مورد بحث هم اگر شخصی به خدا و اسلام اعتقاد پیدا نموده و اعتماد کرد صرف دستور اسلام کفایت می کند به ادامه مطلب بروید ادامه مطلب [ پنج شنبه 8 اسفند 1392
] [ 17:45 ] [ سجاد قاسمی ]
[ |
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |